25 Αυγούστου, 2015

14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2005: Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ HELIOS ΜΕ 121 ΝΕΚΡΟΥΣ

Το αεροσκάφος HELIOS πριν την πτήση
 
Το Μπόινγκ της Κυπριακής εταιρίας <<Ήλιος>> ετοιμαζόταν για την πτήση Λάρνακα προς την Πράγα της Τσεχίας με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα. Το αεροσκάφος είχε εκτελέσει προηγουμένως πτήση από Λονδίνο προς Κύπρο.
  Κατά την διάρκεια της πτήσης το πλήρωμα άκουγε δυνατούς χτύπους στην πίσω πόρτα του αεροσκάφους και παρατήρησε τον σχηματισμό πάγου στο στεγανωτικό της πόρτας. Ενημερώθηκε ο κυβερνήτης τους αεροσκάφους που έγραψε στο τεχνικό ημερολόγιο του ότι: ''Η πίσω θύρα χρήζει πλήρους επιθεώρησης''. Ο μηχανικός είδε την σχετική εγγραφή και προέβη σε οπτικό έλεγχο της πόρτας. Κατά τον έλεγχο δεν παρατήρησε καμία βλάβη στην συγκεκριμένη πόρτα. Αργότερα ο έλεγχος χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς ως ανορθόδοξος. Αφού έγινε ο έλεγχος και η συντήρηση το αεροπλάνο ήταν έτοιμο να ξεκινήσει το ταξίδι του. Την Κυριακή 14 Αυγούστου 2005 το επιβατικό αεροσκάφος << Ολυμπία>> τύπου Μπόινγκ 737-300 της κυπριακής εταιρίας << Ήλιος>>  με 121 επιβαίνοντες θα πραγματοποιούσε την πτήση από την Λάρνακα προς την Πράγα της Τσεχίας με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα.


Το επιβατικό αεροσκάφος εν ώρα πτήσης
Το αεροσκάφος απογειώνεται και παίρνει το απαραίτητο ύψος στα 34.000 πόδια κατευθυνόμενο προς την Ρόδο. Στην συνέχεια  ο κυβερνήτης επικοινωνεί με την εταιρία του και αναφέρει  ότι είχε ένα πρόβλημα με το σύστημα ψύξης συσκευών. Η επικοινωνία κράτησε οχτώ λεπτά και στην διάρκεια της ανόδου έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου στον θάλαμο των επιβατών. Το αεροπλάνο είχε οριζοντιωθεί στο προγραμματισμένο ύψος. Μπήκε στο FIR Αθηνών χωρίς όμως να επικοινωνήσει με το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠ). Ο ελεγκτής ραντάρ του ΚΕΠ Αθηνών κάλεσε τον πιλότο σε επικοινωνία χωρίς απάντηση. Νέες προσπάθειες ακολουθούν αλλά κανένα σημάδι με το Μπόινγκ δεν υπάρχει. Το αεροσκάφος συνεχίζει την πτήση του κανονικά και περνάει πάνω από το νησί Κέα. Ξεκινάει διαδικασία προσγείωσης προς το αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά όμως εξακολουθεί να πετάει στα 34.000 πόδια. Συνεχίζει και περνάει, στο ίδιο ύψος ποδιών, πάνω από το αεροδρόμιο της Αθήνας και κατευθύνθηκε πάλι  προς την Κέα. Το ΚΕΠ Αθηνών κηρύσσει φάση συναγερμού.
 
Φωτογραφία από το μαχητικό F-16
Το αεροσκάφος διήνυε τον έκτο κύκλο κρατήσεις πετώντας πάνω από την Κέα πάντα στο ίδιο ύψος των 34.000 ποδιών. Εκείνη την στιγμή δύο F-16 της πολεμικής μας αεροπορίας απογειώνονται με σκοπό να πλησιάσουν το Μπόινγκ για να δουν τι γίνεται μέσα. Προσπαθούν νέα επικοινωνία με τον κυβερνήτη αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ο αρχηγός του σμήνους πετάει δίπλα στο <<Ήλιος>> για να προσεγγίσει τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη, χωρίς αποτέλεσμα. Έπειτα προχώρησε σε ελιγμούς για να διαπιστώσει για ποιόν λόγο υπήρχε έλλειψη επικοινωνίας. Δεν διαπίστωσε όμως ζημιά ούτε καπνό ή φωτιά στο αεροσκάφος. Συνέχισε τις προσπάθειες του προσεγγίζοντας το πολεμικό αεροσκάφος του κοντά στο πιλοτήριο του Μπόινγκ. Σε εκείνο το σημείο διαπίστωσε ότι η θέση του κυβερνήτη ήταν κενή ενώ ο συγκυβερνήτης είχε πέσει πάνω στα χειριστήρια. Στον θάλαμο των επιβατών είδε τρία άτομα με εφαρμοσμένες στα πρόσωπα τους μάσκες οξυγόνου. Λίγα λεπτά αργότερα παρατηρεί στο πιλοτήριο ένα άλλο άτομο χωρίς μάσκα οξυγόνου να κάθεται στην θέση του κυβερνήτη, να φοράει ακουστικά και να απλώνει τα χέρια του στον πίνακα οργάνων. Ο άνθρωπος αυτός ήταν ο Ανδρέας Προδρόμου, ο οποίος είχε πάρει πτυχίο επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών και σε λίγο καιρό επρόκειτο να προσληφθεί ως πιλότος στην εταιρεία << Ήλιος>>. Κατάφερε μετά από πολλές προσπάθειες και χρησιμοποιώντας τις φορητές φιάλες οξυγόνου να μπει στο πιλοτήριο, ενώ το αεροσκάφος ήταν στον δέκατο κύκλο πάνω από την Κέα και να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου. Ο αρχηγός του σμήνους προσπάθησε να του αποσπάσει την προσοχή αλλά δεν τα κατάφερε, ενώ έβλεπε τον άτυχο Αντρέα να γέρνει προς τα εμπρός.
 

Η συντριβή του αεροσκάφους
 Ο αριστερός κινητήρας του αεροσκάφους σβήνει λόγο ελλείψεις καυσίμων. Το << Ήλιος>> έκανε απότομους ελιγμούς ενώ αμέσως μετά άρχισε να χάνει ύψος. Ο πιλότος του F-16 πλησίασε πάλι δίπλα στο αεροσκάφος και είδε τον Αντρέα να κάθεται κανονικά στην θέση του κυβερνήτη και να προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου αλλά δεν μπόρεσε να εκπέμψει το σήμα  από τα ραδιοβοηθήματα του αεροσκάφους. Ο καταγραφέας ομιλιών του θαλάμου διακυβέρνησης κατέγραψε τον Προδρόμου με εξασθενημένη φωνή να καλεί σε βοήθεια: << Mayday, Mayday, Mayday, Helios Airways flight 522 Athens... >>. Το αεροσκάφος είχε χάσει ύψος και βρισκόταν στα 7.000 πόδια. Εδώ ο Αντρέας αντιλαμβάνεται την παρουσία των πολεμικών αεροσκαφών σηκώνοντας το χέρι του. Ο αρχηγός του σμήνους του έκανε σήμα να τον ακολουθήσει στο << Ελευθέριος Βενιζέλος>>  αλλά ο Προδρόμου του έκανε σήμα με τον αντίχειρα προς τα κάτω. Σβήνει και ο δεύτερος κινητήρας καθώς είχαν τελειώσει τα καύσιμα και το Μπόινγκ άρχισε να χάνει απότομα ύψος. Η τραγωδία έφτασε στο τέλος της. Μετά από δυόμισι ώρες πτήση χωρίς επικοινωνία προσκρούει σε λόφο στην περιοχή του Γραμματικού Αττικής 33 χιλιόμετρα από το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας. Γίνεται κομμάτια ενώ αρπάζει φωτιά η γύρο περιοχή. Στον τόπο της τραγωδίας καταφθάνουν ασθενοφόρα, αστυνομία και πυροσβεστική. Φρίκη για όσους αντικρίζουν τις πρώτες εικόνες καταστροφής. Διαμελισμένα πτώματα παντού. Κομμένες σάρκες και συντρίμμια πεταμένα πολλά μέτρα μακριά ... Το κακό φτάνει στα αυτιά των συγγενών των 121 θυμάτων. Θρήνος για όλους!! Η κυπριακή κυβέρνηση ναυλώνει αεροσκάφος για την μετακίνηση των συγγενών από την Κύπρο στην Ελλάδα και για την αναγνώριση των πτωμάτων.
 
Ο ήρωας Αντρέας Προδρόμου
 Η ιατροδικαστική εξέταση ανέφερε ότι όλοι οι επιβάτες του αεροσκάφους << Ήλιος>> πριν από την πρόσκρουση στον λόφο ήταν ζωντανοί και έχασαν την ζωή τους από κρανιοεγκεφαλικές και άλλες σωματικές κακώσεις. Ύστερα από πολλές έρευνες και ανακρίσεις ασκήθηκε ποινική δίωξη εναντίον πέντε υπευθύνων της εταιρείας << Helios Airways >>. Έτσι το Τριμελές Πλημμελειοδικείο επέβαλε συνολικά στον καθένα ποινή φυλάκισης 123 ετών και δεν τους αναγνώρισε κανένα ελαφρυντικό. Ανάμεσα σε αυτά τα άτομα ήταν και ο υπεύθυνος μηχανικός αεροσκαφών για την ασφαλή πτήση της εταιρείας. Αφού ένας από τους σημαντικούς λόγους της τραγωδίας ήταν η παράλειψη από τους τεχνικούς, μετά από τον έλεγχο που έγινε στο αεροδρόμιο της Λάρνακας πριν την μοιραία πτήση, να τοποθετήσουν στην θέση AUTO (αυτόματο) τον επιλογέα τρόπου συμπίεσης και όχι στην θέση MAN( χειροκίνητο). Τέλος να σημειώσουμε ότι υπήρχε εντολή από την κυβέρνηση το επιβατικό αεροσκάφος να καταρριφθεί από τα δυο F-16 εάν υπήρχε κίνδυνος να συντριβεί μέσα στην πόλη της Αθήνας. Αυτό δεν χρειάστηκε γιατί ο ήρωας Αντρέας Προδρόμου μπόρεσε και το οδήγησε, όσο αυτό ήταν δυνατών, προς τον λόφο του Γραμματικού. Βέβαια υπάρχουν και ορισμένοι που εκφράζουν την απορία τους, πως το αεροσκάφος άρπαξε φωτιά πέφτοντας στο έδαφος αφού τα καύσιμα του είχαν τελειώσει...

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Flag Counter

ΖΩΔΙΑ


ΚΑΙΡΟΣ